Så du vill plugga på college i USA?

Här skriver jag om min väg mot college i USA och hur jag har gått till väga genom att söka privat och inte genom någon förmedling.

1. Bestämma skola

För min del styrde placeringen väldigt stor roll när jag valde skola. Jag ska plugga i Minneapolis i Minnesota och jag vill bo och studera i downtown så att jag slipper köpa en bil (vilket nästan behövs om man bor utanför). Min plan är att läsa till en bachelor, som tar cirka fyra år. Eftersom det är dyrare att plugga på universitet än college väljer jag att gå på ett community college de två första åren och läsa "grundämnen" där. Sen gör jag en transfer och läser de två sista åren på universitet. I slutändan får jag samma utbildning som om jag hade läst alla år på universitet men det blir som sagt billigare. Du kan läsa mer om hur det fungerar att välja inriktning när man först pluggar på ett community college i mitt inlägg "Men hallå, skulle inte du läsa grafisk formgivning/journalistik?".

Mitt val av skola är Minneapolis Community and Technical College. Det är en välkänd skola som är relativt stor med 14 000 studenter. Studieavgiften är "bara" på 35 000 kronor per läsår.


2. Göra engelskprov

De flesta skolor kräver att man visar något slags bevis på att man behärskar engelska bra. Har man tur räcker det med att visa betygen från engelska på gymnasiet men förmodligen behöver man göra ett TOEFL-test eller liknande. Jag gjorde TOEFL hösten 2011 och mer om hur det gick till för mig kan ni läsa här. För mig var den närmaste testorten Sundbyberg i Stockholm.

3. Vaccinera sig

Minnesota har vissa krav när det gäller vaccination på studenter. Jag hade tagit allt som behövdes förutom i ett fall. Eftersom det var över tio år sedan jag tog stelkrampssprutan var jag tvungen att ta en ny.


4. Översätta betyg

Många gymnasieskolor har färdiga mallar, så det är bara att gå till din gamla skola och be att de skriver ut ett betygspapper på engelska. Var noga med att de skriver under och stämplar det. Om din skola inte översätter betyg kan du översätta det själv, med hjälp av Skolverkets instruktioner. Att anlita en auktoriserad översättare kostar flera tusen.



5. Skicka in ansökan

Det kostar att söka till college i USA. För min skola var ansökningsavgiften 20 dollar men i slutändan blev det mycket mer än så. USA är fortfarande så gammalmodigt att checkar ofta används på många ställen. Det var just med en sådan jag var tvungen att betala avgiften och att utfärda en sådan på Handelsbanken kostade 300 kronor (!) extra.

6. Bli antagen

Det är lättare att bli antagen till ett community college än till ett universitet. Det är ännu en fördel med att läsa två år där först: När du ska söka till universitetet blir du antagen efter betygen du hade på college och inte dina svenska betyg från gymnasiet. Hade man dåliga betyg i Sverige eller om man inte har läst alla ämnen som krävs för att komma in på universitet kan man alltså ta igen det på college.

När du har blivit antagen skickar skolan dokumentet I-20 som du behöver för att skaffa visum och för att komma igenom gränskonstrollen.  I papperna står ett datum då du senaste måste vara i USA, glöm inte bort att kolla det. I mitt fall kräver MCTC att jag är där en månad i förväg. Det går att ändra datumet några dagar men det är inget jag rekommenderar om man inte måste. Det är krångligt och tar tid eftersom skolan då måste utfärda ett nytt I-20.

7. Skaffa nytt pass

Det är en fördel att ha så nytt pass som möjligt så att du slipper åka hem enbart för att förnya det. Se till att inte slänga ditt gamla pass om du har ett gammalt amerikanskt visum i det, du kommer att behöva ta med dig när du ska till amerikanska ambassaden.


8. Boka tid för visumintervju

Ansök om studentvisum (F1) så snabbt du bara kan, det vill säga när du har fått dokumentet I-20 från skolan. Själva ansökan tar ganska lång tid, och den kan du påbörja och spara trots att du inte har fått I-20 men du kan inte skicka in den förrän du har fått det.

Några saker du kan vara beredd på i ansökan är:
  • Du ska ladda upp ett foto på dig själv. Det finns en bra guide över hur det ska se ut. Det är viktigt att följa alla instruktioner om mått på kortet och på ansiktet.
  • I ansökan behöver du ange kontaktuppgifter till två personer i ditt hemland som kan verifiera att du ska plugga i USA. De personerna får inte vara släkt med dig.
  • Om du har varit au pair i USA och har ett ett social security number måste du skriva in det.
  • Samma sak om du har haft visum i USA tidigare: Du måste fylla i ditt visumnummer.
  • Du ska ange datum och längd för dina senaste fem USA-vistelser.
  • Du måste ange en adress där du ska bo i USA.
  • Du ska lista kontaktuppgifter till en person du känner i USA. Om du inte vet någon kan du uppge någon från skolan som du har haft kontakt med.
När ansökan är inskickad bör du boka tid för intervju på amerikanska ambassaden i Stockholm. Tänk på att det kan vara lång väntetid. Jag bokade under högsäsong och då var tidigaste tiden fem veckor framåt.

9. Inför ambassadbesöket

  • Förutom avgiften för besöket ska du betala en så kallad SEVIS-avgift. Du får info från skolan om hur du går till väga, men se till att inte förväxla det med visumavgiften.
  • Betala visumavgiften (1 120 kronor) till ambassaden på en bank eller ett postkontor. Se till att kvittot stämplas. Det går inte att betala på internet.
  • Beställ ett personbevis: "120-personbevis med alla relationer".
  • Kolla in den här listan för andra dokument som du ska ha med dig. 

10. På ambassaden

Tiden du har bokat på ambassaden är egentligen bara en rekommendation för när du ska befinna dig utanför byggnaden. Det bästa är att komma så tidigt som möjligt på morgonen, före det har hunnit bli en lång kö. Vissa kan behöva stå ute i flera timmar om man kommer vid fel tidpunkt. När du närmar dig dörren ska du ha passet redo. Det står att du inte får ha med elektronik men det får man, bara det att du måste lämna ifrån dig det i en box innan du går in. Ta därför fram telefonen och slå av den före det.

Du kommer att vara tvungen att genomgå en säkerhetskontroll och sedan gå genom ambassadens innergård. Följ skyltningen. När du kommer in i huvudbyggnaden ska du ta en nummerlapp och sätta dig ner. När ditt nummer visas går du fram till personen i luckan och ger honom eller henne alla papper som behövs. Se till att verkligen ha lusläst listan med saker som du ska ha med. Om du mot all förmodan har missat något får du gå därifrån för att fixa det och komma tillbaka samma dag, men det är så onödigt. Under mitt senaste besök var den bland annat flera som inte hade nog mycket porto och en tjej som hade ett svartvitt foto i stället för i färg.

Du får sätta dig ner tills ditt namn ropas upp. Då går du till en av de bortre luckorna och lämnar fingeravtryck. Sedan är det bara att vänta...igen. Den här gången är det förmodligen en amerikan som ropar upp ditt namn och då är det dags för själva intervjun. Jag fick svara på frågor om mitt jobb på Expressen, hur jag tror att studier i USA kan gagna mig att få arbete och hur jag ska finansiera studierna. Om visumet beviljas får man i regel reda på det på en gång. Efter intervjun är det bara att lämna ambassaden. Visumet, inklistrat i passet, kommer med posten några dagar senare.

11. Boka flygresa

Ambassaden rekommenderar att du inte bokar flygresa före du har fått visumet beviljat. Jag tycker att flygresor.se är bästa sidan för att hitta billigaste resorna. Tänk på att det första stället du landar på i USA är platsen där du går igenom tullen. Det kan ta lite tid, så välj helst inte flighter med för tajta anslutningstider. Se till att flygbolaget får uppgifter om vad du har för kön och passnummer senast tre dagar före avresa.
 

12. Resan till USA

  • De flesta flygbolag låter resenärerna ta med en incheckad väska utan extra kostnad. En extra väska kostar kring 700 kronor. 
  • Du måste uppge adressen du ska bo på i USA före du kliver ombord.
  • I regel brukar två varmrätter och ett litet mellanmål serveras under flygningen. 
  • Om du har visum ska den vita blanketten som delas ut fyllas i. Ena delen av den häftas fast i ditt pass och det gäller att inte tappa den. Den lämnas tillbaka när du lämnar USA.
  • När du landar i USA går du igenom immigrations. Du kommer fram till en rad med bås med tjänstemän som fotar, intervjuar och tar fingeravtryck av resenärerna. De kan i regel vara ganska otrevliga. Var beredd med ditt pass, den vita blanketten och I-20 (som ska stämplas). 

13. Ankomst till studieorten

Kolla med skolan vad du behöver göra när du kommer fram. Du ska bland annat uppge din adress där du kommer att bo under studietiden. Skolan måste skriva in det i ditt Sevis-record inom tio dagar.

14. Skaffa bostad

Enklast är så klart att bo på campus om det finns boende där. Om inte kommer du kanske skaffa egen lägenhet. Det bästa är att kolla på lägenheter på nätet redan före avresan och kanske till och med boka tid för visningar. Bostadssituationen är inte lika illa som i storstäder i Sverige och såvida du inte ska bo på Manhattan eller andra populära ställen bör det inte vara något större problem att hitta boende. Jag utgick från Craigslist och Forrent när jag sökte lägenhet. Tänk på att ettor med kokvrå kallas för studios. De är i regel billigast. När du har hittat ett ställe du är intresserad av - googla namnet plus "reviews" och läs vad nuvarande/tidigare hyresgäster tycker om stället.

Det som är krångligt är att du är svensk och kan därför inte visa upp kontaktuppgifter till tidigare hyresvärdar, credit score och det går inte att göra en ordentlig bakgrundskontroll för att se om du har begått några brott. Det du kan göra för att eventuellt göra det enklare är att beställa utdrag på engelska från belastningsregistret hos svenska Polisen (men öppna inte kuvertet), be tidigare hyresvärdar skriva referenser på engelska och begära ut ett bankutdrag på engelska alternativt bevisa att du får CSN-bidrag.

Även om jag hade förberett det här hjälpte det inte mig när jag skulle hyra min lägenhet. Jag fick i stället betala hyra för sex månader i förväg. Ibland går det att komma undan genom att betala en högre deposition (vilket de flesta ställen kräver) än vad amerikanerna gör.
 

15. Skaffa möbler

Ikea är den billigaste och bästa lösningen för att snabbt få hem möbler. Om du bor i en stad som har Ikea är det bara att åka dit, välja ut möblerna, och beställa hemleverans. För mig kostade det cirka 350 kronor. Om du inte har tillgång till bil är bästa tipset att beställa hem så mycket som möjligt. Walmart och Target har stora utbud av möbler och annat man behöver och det tar i regel bara några dagar att få hem grejerna. Se till så att de hamnar hos dig och inte på postkontoret bara!
 

16. Gör placement testings

De flesta skolor kräver att eleverna gör så kallade "placement testings" innan de registrerar sig för kurser. Testerna visar om du är tillräckligt duktig på engelska och matte i olika delar. Om du inte gör nog bra ifrån dig måste du läsa förberedelsekurser innan du kan anmäla dig till vissa "riktiga" kurser. Jag placerade mig på den högsta nivån i alla delar av de engelska sektionerna av testet. Matten gick det sämre med men det spelar ingen roll eftersom jag ändå inte ska läsa några kurser som kräver höga resultat där.

17. Gå på orientation

Innan du anmäler dig till kurser måste du förmodligen gå på en så kallad "orientation". Det är ett möte där du får lära dig mer om hur du betalar studieavgiften, hur många credits du måste läsa och hur du väljer kurser.

17. Anmäl dig till kurser

Jag tänker inte ge några tips om vilka kurser du bör ta eftersom det beror på vilken utbildning du läser. Stäm möte med en studierådgivare ("advisor") direkt när du anländer till USA. Hon eller han hjälper dig med vad du ska läsa. Tänk på att anmäla dig till kurser så fort som möjligt. På vissa college/universitet kan alla kurser bli fullbokade snabbt.

18. Betala studieavgiften

På skolornas hemsidor visas ofta avgiften för ett helt skolår, men i regel inkluderar det bara tolv credits. Om du vill läsa mer än så kostar det lite mer, kolla efter vad priset för varje credit är. Avgiften betalas när du har anmält dig till kurserna. Min skola hade ett speciellt datum man var tvungen att betala före och om man registrerade sig efter det måste man betala inom ett dygn efter att man registrerat sig för en kurs. Vissa skolor erbjuder delbetalningar.
Sidan uppdateras fortlöpande i takt med att jag kommer längre med mina collegeplaner...

3 comments:

  1. Vilken superbra genomgång.. men vad krångligt allting verkar! Verkligen impad över att du orkat ta dig igenom all pappersexercis och avgifter etc. Starkt jobbat!

    ReplyDelete
  2. Tack gode gud för denna utförliga lista! Det är en djungel att försöka göra detta på egen hand. Känns bättre nu dock! Tack :)

    ReplyDelete
  3. Hej,

    Kul att hitta din blogg! Jag ska börja plugga i New York till hösten och undrar lite om utlandsstudieförsäkringen man behöver ha. Vilken valde du och är du nöjd med den? //Malin

    ReplyDelete